Duon Ida Elfving och Maximus Torstensson gör de sista förberedelserna ombord inför söndagens start. Med sin J/80 står de redo att ge sig ut på Gotland Runt och segla den nya Visby-banan. Förväntningarna är stora – och pirret inför äventyret går inte att ta miste på.
27 juni 2026
Redo för Gotland Runt – Ida och Max satsar på Visby-banan
Ida och Max är klasskamrater på Motala Seglargymnasium och har redan hunnit samla på sig en imponerande seglingserfarenhet. Karriären började i jollar, men har successivt utvecklats mot J/70-segling och havskappsegling. Båda har tidigare seglat Gotland Runt och dessutom deltagit i Baltic 600 ombord på Ker 40 Swee . Trots sin unga ålder är de därför ett rutinerat team.
När KSSS öppnade Visby-banan även för andra båtar än Classic såg de sin chans.
– Det var en möjlighet vi inte kunde missa, säger de.
Anmälan skickades in i sista stund, och därefter började arbetet med att uppgradera båten. AIS, VHF och en lång rad säkerhetsdetaljer behövde installeras innan båten uppfyllde kraven för att starta.
– Det var nog tur att vi inte riktigt visste hur lång listan med säkerhetsutrustning var när vi anmälde oss, säger Max och skrattar. Vi har lagt många timmar på att installera all nödvändig utrustning, ordna revmöjligheter i seglen och montera en enklare autopilot.
Ida pekar mot det välfyllda förskeppet.
– Titta där nere – det är helt fullt med all utrustning som måste vara med!
Och det är ingen överdrift. Säkerhetskraven för havskappsegling är omfattande och mycket av utrustningen finns normalt inte ombord på mindre båtar. Max berättar att han fått hjälp av sin pappa med installationen av AIS och VHF, medan mycket annan utrustning har köpts begagnad via Blocket för att hålla kostnaderna nere.
Även segelgarderoben har anpassats efter regelverket. Två rev har sytts in i storen och ett i focken. Ombord finns dessutom två gennakers – en större och en mindre – samt en stormfock.
– Vi hoppas förstås på mycket undanvind. Då kan J/80 verkligen komma upp i fina farter, säger de.
När det gäller navigation känner de sig trygga. Ombord finns både plotter och iPads med navigationsprogram, och ett kraftigt litiumbatteri ska ge tillräckligt med ström under hela racet.
– Vi räknar med att batteriet ska hålla i ungefär fyra dygn, berättar Max.
Om allt går enligt plan hoppas de vara tillbaka redan på tisdag.
– Förhoppningsvis går vi i mål någon gång under tisdag eftermiddag eller kväll, säger Ida.
– Det vore skönt att slippa en tredje natt till havs. Prognosen visar att vinden kan avta senare under racet, så vi hoppas hinna i mål innan dess, fyller Max i.
Maten ombord blir enkel men funktionell. På en liten Jetboil, fastsatt vid masten, lagar de frystorkade måltider och varm dryck – tillräckligt för omkring två dygn till sjöss.
Även vaktschemat är noggrant planerat.
– Vi kommer nog att segla tillsammans så mycket som möjligt i början och under nätterna. Sedan får vi försöka vila några timmar här och där när tillfälle ges, säger Max.
Motivationen är det i alla fall inget fel på.
– Vi är grymt taggade! Det ska bli riktigt spännande med alla taktiska beslut under racet. Vi tänker inte bara följa med – vi ska läsa väder, moln och vind så bra vi kan och fatta våra egna beslut utifrån det, säger Ida.
En detalj hoppas de dock att arrangören KSSS ser över inför framtiden. Eftersom Visby-banan inte tillåter deras doublehanded-mätbrev går de miste om den tidskompensation som annars skulle ge dem en timmes tillgodoräknad tid efter 48 seglade timmar.
Vi önskar Ida och Max stort lycka till på deras segling till Visby och tillbaka. Med gedigna förberedelser, stort engagemang och en rejäl dos seglarglädje känns de väl rustade för det äventyr som väntar.
Iohn Ryott / KSSS Informationskommitté
